Eduskuntavaalit

Eduskuntavaalien 2015 ennakkoäänestys on parhaillaan käynnissä.
Ketä äänestää?

Vaalikone ehdokkaiden ja puolueiden osalta on testattu,
eikä se nyt ihan pieleenkään mennyt, mutta seuraavaa olen miettinyt:

miksi suomalainen saa äänestää vain oman vaalipiirinsä ’tyyppejä’?

Niin niin tiedän kyllä, että Suomen eduskuntavaalien uudistamistyöryhmän enemmistön esittämä ajatus, että koko Suomi olisi yhtenä vaalialueena ei mennyt läpi vuonna 2008,

mutta miksi tästä ei järjestetty kansanäänestystä.

Tuloksena on, että

Helsinkiläinen saa äänestää ehdokasta, joka on ehdolla Helsingin vaalipiirissä,
itä-suomalainen saa äänestää idän ehdokasta ja niin edelleen.

Paikkoja on rajatusti tottapa toki, mutta onko se nyt oikeastaan se ongelma.

Minulle ongelma on se, että kun olen löytänyt mieleiseni ehdokaan en voi äänestää ehdokasta, koska hän on toisen vaalipiirin ehdokaslistoilla.

Minulle tarjotaan siis vain Helsingin ehdokaslistaa, josta minun on valittava ehdokas tai jätettävä valitsematta.

Tämä on demokraattinen oikeusvaltio nimeltä Suomi,
jossa on vapaus valita  rajatusta valikosta, joka on ennalta valittu tietyillä valintakriteereillä.

Tähän on minun tyydyttävä tässä tasavalassa, jossa ääni on kansalaisella.

Parhaat naiset ja miehet saakoot paikat kansalaisäänestyksen tulosten perusteella.

Tässä on nyt vielä hetki aikaa miettiä ,

kuka olisi se toiseksi paras vaihtoehto Helsingin vaalipiirin ehdokaslistalta ajamaan juuri minun asiaani.

Vai,

enkö kenties äänestä ollenkaan?

Sen saan onneksi vapaasti valita.

[www.susannamustaparta.wordpress.com]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s