” Ihanaa olla Minä! ”

Olen lukenut monesti lauseen,
jossa kateus kuvataan inhimillisenä,
ihmiseen kuuluvana normaalina
osasena.

Liian vähän olen kohdannut lauseita,
joissa korostettaisiin,
että silloin, kun
kateus on ihmistä tuhoavaa,
se ei ole normaalia.

Ilmenemismuodot ovat kovin tyypilliset:

pahan puhuminen ja juoruilu toisista,
halpamaisten huhujen levittäminen,
toisten aliarvioiminen,
toisten osaamisen vähättely,
oman aseman väärinkäyttö toista vastaan,
toisten edessä halventaminen,

ja tietenkin vielä lisäksi ne naisten tavallisimmat:

oman ulkonäön ja vartalon peilaaminen
toisen naisen ulkonäköön ja vartaloon.

Kun nämä eivät riitä, niin aiheenhan
kateellinen keksii mistä tahansa.

Tähän olen törmäänyt niin monta kertaa,
että olen ryhtynyt uskomaan sen olevan
kasvatuksen puutetta ja heikkoutta.

Miksi ihmiset eivät pidä itseään riittävinä itselleen?

Miksi naiset ja miehet riitelevät yhdestä edellisestä,
kun maapallo on pullollaan molempia?

Kateuden myötä

kaikki mikä ihmisessä on kaunista,
muuttuu ilmeettömäksi,

ajatuksista ei löydy omaperäisyyttä ja
jos löytyykin, niin ne ovat jonkun toisen
ajatuksia

ja sydämessä, joka sisällä sykkii,
ei ole jaloutta.

Olen iloinen siitä, että:

” Olen erinomaisen riittävä itselleni.
  En haluaisi olla kukaan muu,
  kuin minä.
  En haluaisi palaakaan kenestäkään
  toisesta itseeni.
  Mutta,
  ajatukseni ja olemiseni olen toki
valmis
jakamaan sitten,
  kun huomaan,
  että tuo toinen riittää itselleen
  ja hänellä on tarpeeksi
  suuri ymmärrys
  minun riittävyydestäni ja erinomaisuudestani. ”

” IHANAA OLLA MINÄ! ”

[www.susannamustaparta.wordpress.com]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s