Jumala, Muhammed, Allah, Jehova, Shiva…

Luin jokin aika sitten artikkelin Helsingin emerituspiispa Eero Huovisen haastattelusta,
jossa häntä pyydettiin ottamaan kantaa jouluvirsien sopivuudesta valtion ja kunnan ylläpitämiin kouluihin.

Osa lasten vanhemmista nimittäin pitää kristillisiä lauluja loukkaavina muihin uskontokuntiin kuuluvia oppilaita kohtaan ja on vaatinut niiden poistamista joulujuhlasta. Myös kevätjuhlasta.

E. Huovisen kannanoton tiedustelulla viitattiin siis koulujen oppilasrakenteeseen,
joka on monissa kouluissa nykyisin monikulttuurinen.

Emerituspiispan mielestä virret sopivat koulujen juhliin.
Kuinkas muutenkaan?

Entäs Sinusta? Sopivatko virret Sinusta koulujen joulu- ja kevätjuhlaan??

Itseni kohdalla voin tunnustaa, että en ymmärrä lainkaan kuinka tällaista
virsien epäsopivuutta joulujuhlaan – ajatusviljelyä on joidenkin koulujen
rehtoreiden toimesta tuettu aivan käytännön toimilla.
Virret on tosiaankin poistettu juhlaohjelmasta.

Voi voi… Vaikeaa olla koulun rehtori ja tehdä tiukkoja päätöksiä.

Meidän perheemme kuuluu väestörekisteriin.
Meillä ei ole Jumalaa, ei Muhamedia, ei Allahia, ei Jehovaa, ei Shivaa…

Kasvatan lastani uskomaan ensisijaisesti itseensä.

Mutta virret. En mistään hinnasta jättäisi lastani virsien ulkopuolelle.
Pimentoon jostain niin hienosta musiikista.
Joka koskettaa aina.
Tavalla tai toisella.

Totta puhuakseni soitan virsiä kotonamme harva se päivä.

Aitoa riemua! Taivaallista!

Ja varsinkin nyt, kun joulu on lähellä.
En taida melkeimpä tietää kauniimpaa kuin
soittaa joululauluja harmonilla ja viululla.
Meille nuo laulut ovat musiikkia.
Suomalaista kulttuuria.
Ei uskontoa tai uskontokasvatusta.

Tietenkin virsien sanoituksissa esiintyy sana Jumala.
Virret ovat virsiä. Miksi se loukkaa? Tätä en kyllä tajunnut.

Minun lapseni on kiinnostunut Jumalasta, Jeesuksesta,
Saatanasta, Helvetistä ja Perkeleestä.
Muhammedista ja Islamista.

Käymme hienoja keskusteluja hänen kanssaan Raamatusta ja
kristinuskoon liittyvistä asioista. Samoin muslimeiden elämään
ja uskontoon olennaisesti kuuluvista asioista.
Lapseni haluaa tietää näistä aiheista, koska suuri osa hänen
koulutovereistaan ovat joko kristinuskoisia tai muslimeita.

Huippua! Erilaisia uskontoja, kulttuureita ja tapoja!!!

Olen hyvin iloinen ja onnellinen, että lapseni saa elää
kouluarkipäiväänsä kulttuuritaustoistaan
erilaisten koulukavereidensa kanssa.

Siis ketä virret loukkaavat?
Koululaisia vai koululaisten vanhempia??

Miten ihmeessä kukaan on onnistunut vääntämään
tällaisesta tapakulttuurista niin vinoutuneet ajatelmat,
että lapsien tulisi jo unohtaa oman maansa ja kansansa kulttuuriperimä,
koska se koetaan loukkaavana toista uskontoa tai kulttuuriperimää kohtaan ???

Miksi koulujen tulisi poistaa virret juhlaohjelmasta?

Jos tuo tapa ajattelussa kantaa,
niin poistolistassa tulisi olla sitten myös seuraavat asiat:

1. Ei possunlihaa kouluruokailuun.
Onhan loukkavaa, että vieressä istuva ei-Islamilainen
pureskelee tirisevää sikaa hampaidensa välissä possunrasvaa suupielissä.

2. Ei ristikaulakoruja kouluun.
Onhan loukkavaa, että koulukaveri kantaa kristinuskon symbolia kaulassaan,
kun sunnalaiset ovat ikonoklastisia eli kuvakielteisiä.
Sunnalaisuudella ei ole mitään virallista symbolia.
Suurin osa Somaleista on sunni-muslimeja.

3. Ei sääriä, reisiä, peppua tai rintoja korostavia vaatteita kouluun.
Onhan loukkaavaa, että koulukaverin lihat kiristyvät pinkeinä vaatekappaleiden alta.
Muslimi usko sisäiseen kauneuteen, joten ulkoista kauneutta ei ulospäin näytellä.

Lisäksi listaan tulisi lisätä seuraavat asiat:

4. Salatin eli rukoilun mahdollistaminen sunni-muslimille.
Muslimin tulisi nimittäin rukoilla viidesti päivässä tarkkaan määriteltynä ajankohtana.
Onhan loukkaavaa, että varmasti ainakin moni suomalainen koulukaveri
on unohtanut koko rukoilun olemassa olon koulupäivänsä aikana.

5. Ramadanin eli pyhän kuukauden aikana tapahtuvan
paaston huomioiminen
sunni-muslimeiden kohdalla.
Onhan loukkaavaa, että kristitty koulukaveri ei oikein ehkä edes käsitä,
että mikä ihmeen Ramada.
Ai miten niin ei saa syödä silloin ja tällöin, nyt ja sitten…
Tuolloin terveet muslimiaikuiset saavat syödä vain
auringonlaskun ja -nousun välisenä aikana.
Meneekö se toisissa perheissä lapsillakin valvomiseksi?
Koulu voisi alkaa vaikka kouluruokailun jälkeen.

Ja sitä paitsi, kannattaisi ehkä siirtää koko joulujuhla tammikuulle.
Ortodoksien joulu on vasta silloin eikä 24.12.
Onhan se loukkaavaa, että juhlitaan joulukuussa juhla,
kun ei ole oikeasti edes juhla-aika.

Halooo !

Nyt aivot paastolle puhdistumaan!

Islamin kuudes perususkomus on:

Usko kohtaloon.

Voisiko se tarkoittaa muslimille esimerkiksi sitä, että kun hän kohtaa elämässään erilaisia ihmisiä erilaisista kulttuuritaustoista ja uskontokunnista, hän hyväksyisi heidät kanssaihmisikseen sellaisina kuin he ovat, unohtamatta omaa kulttuuritaustaansa tai uskontoaan.

Ja sitä paitsi, ortodoksit ovat mukautuneet ihan mielellään
yhteiseen koulukalenteriin. Ilman ongelmaa.

Pienenä vinkkinä:

Lapseni koulussa on paljon maahanmuuttajia ja suomalaisia sekaisin.
Kurdeja, saksalaisia, somaleita, suomalaisia, venäläisiä, virolaisia.

Juhlissa raikaa joulu- ja suvivirret rinnallaan maahanmuuttajalasten
tuomat tuulahdukset omista kulttuuritaustoistaan.

Kukaan ei ole vielä keksinyt loukkaantua…

[www.susannamustaparta.wordpress.com]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s